Zuiver waarnemen is nog niet zo gemakkelijk. Ik oefen er veel mee in mijn trainingen. Ik zeg dan: doe alsof je door een filmcamera kijkt en zeg wat je ziet en hoort. Wat zegt of doet die ander precies waardoor jij hem of haar gesloten, arrogant of autoritair vindt?
Ooit deed ik ‘Over de streep’ met een 2 VMBO klas. Ik vroeg kinderen met een stempeltje (ADHD, beelddenker, autisme etc.) over de streep te gaan. Nu zijn dit soort stempels eigenlijk professionele oordelen.
Meer dan de helft van de leerlingen ging over de streep. Een meisje ging niet, maar zij begon te huilen. Ik vroeg haar wat haar zo verdrietig maakte. Zij zei: ‘iedereen vindt mij zo druk mevrouw’. Ik zei vervolgens: ‘en dan zien ze niet dat je ook nog heel lief bent hè?’. Zij: ‘nee mevrouw’. Vanaf dat zij heel klein was, was zij door leerkrachten bestempeld als druk.
Als we oordelen missen we de diepte en levendigheid van iets of iemand.
Dit meisje praatte zeker 5 keer in een lesuur door mij heen, omdat ze stil zijn en stilzitten zo moeilijk vond. Als je dat als docent benoemt en zegt wat je graag wilt in plaats van haar als ‘druk’ te bestempelen en probeert te ontdekken wat haar inspireert en waar haar interesse ligt, dan zie je haar zoals ze werkelijk is!
En dat is heel goed voor de verbinding….

Please follow and like us: