Blog
Oscar en Pieter, twee bijzondere leerlingen
Pieter deed alsof hij heel zelfverzekerd was en hij reageerde bijna op alles wat klasgenoten zeiden en hij vond ook overal wat van. Hij praatte meer dan mij lief was. Zijn klasgenoten vonden hem af en toe mateloos irritant. Ik snapte dat wel. Pieter had als diagnoses...
Op Schoolkamp
In de periode van 2018 tot en met 2013 gaf ik Godsdienstles en Levensbeschouwing aan leerlingen van 12 tot 18 jaar op verschillende scholen en op verschillende niveaus. Aan het begin van het schooljaar zei ik altijd tegen de kinderen: het maakt me niet uit waar je in...
De kracht van empathie
De kracht van empathie. Empathie is iets magisch. Als je echt luistert naar je leerling, ontstaat er niet alleen verbinding met je leerling, maar ook innerlijke vrede in jezelf. Het is dus een win-win. Ik trainde ooit een groep collega's voor mijn onderzoek voor mijn...
Wat voor iedere leerling en voor ieder kind zo fijn zou zijn om te weten!
Je bent nooit de oorzaak van de psychologische pijn van de ander!! Een aantal jaren geleden mocht ik een workshop Geweldloze Communicatie geven aan studenten van het HBO. De workshop ging onder andere over Jakhals- en Giraffentaal. Als je jakhalsboodschappen geeft...
Hoe een oordeel over een ander je eigen ontwikkeling en groei beperkt
Een aantal jaren geleden heb ik mijn boek 'Zie hoe mooi ik ben', hoe werkelijk begrip voor leerlingen alles verandert' uitgegeven. In dit boek staat een quote van Paul Ferrini: Je kunt niet zien wie iemand is als je een oordeel over hem hebt. Wat je in een ander...
´Dat zei ik toch mevrouw!´
Zij was 15 en zat in 4 VMBO. Ze was een hele rustige, bescheiden leerling en hoewel ze wel betrokken was bij mijn lessen, was ze niet veel aan het woord. Als ik aan haar denk, heb ik haar zo weer ´voor de geest´. Op een dag hoorde ik in de docentenkamer dat twee...
Het werkt niet!
In de Geweldloze Communicatie hebben alle elementen een valkuil. Het doen van een verzoek heeft als valkuil: eisen. Ik had ooit een cursist die zei: 'het werkt niet, ik heb precies de stappen van GC gedaan', maar mijn kind deed niet wat ik wilde. Ik deed een verzoek...
Hou je van me?
In de geweldloze communicatie zien we liefde als een behoefte. Sommigen zien liefde echter als een gevoel. Hierdoor kan verwarring ontstaan in de communicatie. Als je partner vraagt: 'hou je van me?' en hij of zij bedoelt dit als een gevoel, kan de ander vragen: ...
Wat is liegen, wanneer lieg je en wat maakt dat je liegt?
Wat is liegen eigenlijk? Wanneer lieg je? Als je bewust, maar misschien ook onbewust, iets zegt wat niet waar is of de waarheid verdraait of als je je stilhoudt terwijl je eigenlijk iets zou moeten zeggen om niet te tegen jezelf te liegen? Lieg je als je niks zegt om...
Gaat het om wat je doet?
Gaat het om wat je doet? Nee, het gaat niet om wat je doet, maar om hoe je aanwezig bent in wat je doet. Ik maak daar op dit moment een enorme bewustzijnsverandering in door. Ik weet nu dat als ik bang ben of iets spannend vind of iets ga doen waar ik me van tevoren...
Oma helpen? Onze natuurlijke behoefte om de behoeften van anderen te vervullen
Onze kleindochter was het weekend bij ons. Ze is 3 jaar. Steeds als ik iets ga doen, vraagt ze: 'oma helpen'? Ze wil me bij alles helpen. Als ik koffie zet wil ze de schepjes koffie in het filter doen, wil ze het water in het apparaat doen, als ik de was ophang, wil...
In welke mate ben je verantwoordelijk in een groep terwijl je niet de leider bent?
Ik heb me de afgelopen dagen afgevraagd in welke mate ik verantwoordelijk ben in een groep als ik niet de leider ben. Ten diepste wist ik dat al: ik heb net zoveel verantwoordelijkheid als iedereen die deelneemt aan het groepsproces. Als je deelneemt aan een groep is...