Meisje zit aan het eind van de tekenles, als de bel gaat, nog steeds met een wit vel papier voor haar neus. De juf komt naar haar toe en maakt aanvankelijk een grapje: ‘Aah, een ijsbeer in de sneeuw’. Meisje vindt het niet grappig en antwoordt dat ze gewoon niet kán tekenen. Daar gelooft de juf niet zo in. Ze vraagt of ze een stip kan tekenen. Een beetje verbaasd en quasi nonchalant drukt het meisje haar stift op het papier. Een stip. De juf pakt het vel, kijkt er een tijd lang aandachtig naar en zegt dan: ‘Mooi, zet nu alleen nog even je naam eronder’.
Meisje is een beetje verbaasd. Ze denkt: ‘Tekenen kan ik niet, maar mijn naam schrijven wel’ en dat doet ze dan ook. Ze geeft het vel aan de juf en verlaat het lokaal. Als meisje de week daarop het tekenlokaal binnenkomt, weet ze niet wat ze ziet. Wat hangt daar boven het bureau van de juf, temidden van de klas? Haar Stip! Haar stip in een gouden krulletjeslijst……!
Als ze dat ziet bedenkt ze dat ze nog wel beter moet kunnen. Ze pakt de potten met verf en begint te tekenen: een gele stip kan ze ook en een groene, een rode, een blauwe…. Als de rode verf per ongeluk de blauwe raakt, ontdekt ze dat ze ook een paarse stip kan tekenen. Ze kan niet alleen kleine, maar ook grote en zelfs héle grote stippen kan tekenen. En ze kan een stip tekenen, zonder er één te tekenen (alleen het kader er omheen). Zo tekent het meisje tientallen stippencomposities.
Tijdens de expositie op school, zijn de stippen van meisje een groot succes. Alle bezoekers blijven een tijd kijken en verwonderen zich over de schoonheid van de eenvoud. Jongetje verbaast zich ook. Hij loopt naar het meisje toe en zegt: ‘Wow, wat een mooie schilderijen heb jij gemaakt. Ik wou dat ik dat ook zou kunnen, maar ik kan nog geen rechte lijn tekenen’. Meisje kijkt de jongen aan en zegt: ‘Volgens mij kun jij dat ook. Teken eens een lijn op dit blaadje.’ Het jongetje tekent bibberig een kronkellijntje. Meisje pakt het blaadje. Kijkt er lange tijd aandachtig naar en zegt dan: ‘Mooi, nu alleen nog even je naam eronder’.
Bovenstaande tekst is een beschrijving van het boekje: ‘De Stip’.
Wil jij als leerkracht of docent ook zo met leerlingen omgaan? Wil jij ook betrokken zijn en verder kijken in plaats van boos worden of een onvoldoende geven? Wil jij leerlingen stimuleren het beste uit zichzelf te halen? Wil jij naar leerlingen luisteren en hen respectvol behandelen?
Wil jij ook met jezelf aan de slag als je af en toe opmerkt dat je wél boos wordt of ongeduldig of je stem regelmatig verheft, als jij nog steeds straf geeft? Wil jij een frisse wind, een andere kijk met bepaalde klassen die niet lekker lopen?
Lees dan mijn boek, waarin veel verhalen staan, waarin ik leerde van leerlingen. Je kunt de eerste drie hoofdstukken gratis downloaden van mijn site:
https://www.sonjazwart.nl/registreren-voor-het-downloaden-van-mijn-e-book-zie-hoe-mooi-ik-ben/